نوشته شده توسط : کاریاب

گام های مهم در دیجیتال مارکتینگ مدرن

دیجیتال مارکتینگ هر نوع عملیات بازاریابی است که به کمک رسانه‌های دیجیتال انجام می‌شود. در گذشته مدیران شرکت‌ها کارهایی از قبیل: ایمیل مارکتینگ، تبلیغ‌نویسی، تولید محتوا و… را خودشان انجام می‌دادند؛ ولی اکنون شرایط کمی تغییر کرده و این موضوع غیرممکن شده است. به این دلیل که رقابت خیلی تنگاتنگ‌تر شده و شاید نتوانید به‌تنهایی در کنار اداره کسب‌وکار خود، تمام کارهای وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و… را انجام دهید.

دیجیتال مارکتینگ پیشرفته یا مدرن شامل 4 فعالیت مستقل است:

1. جذب

منظور از فرایند جذب این است که افرادی را از خارج سایت قانع کنیم تا وارد سایت‌ شوند.

برخی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها فرایند جذب را انجام دهید:

  • تبلیغات. بودجه ماهانه‌ای اختصاص دهید و سعی کنید با این بودجه بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را به سایت هدایت کنید، به شرطی که کیفیت بازدیدکنندگان در حد مطلوبی باشد. منظور از کیفیت بازدیدکننده این است که از هر 100 نفری که وارد ‌سایت می‌شوند چند نفرشان واقعا قدم بعدی دیجیتال مارکتینگ را انجام می‌دهند؛ یعنی Activation یا فعال‌سازی روی آن‌ها انجام ‌شود و اطلاعات تماسشان را در اختیار ‌سایت قرار ‌دهند.
  • رسانه‌های اجتماعی. روش دیگر جذب، نیاز به مهارت بالایی دارد و نمی‌توانید در رسانه‌های اجتماعی، صرفا اطلاع‌رسانی کنید تا افراد به سایت بیایند. باید جوایز، پیشنهادهای بهتر و کارهای بزرگ‌تری انجام دهید که افراد قانع شوند از محیطی مانند اینستاگرام، خارج‌ شده و وارد ‌سایت شوند. در اینستاگرام اغلب افراد در حال تفریح و خوش‌گذرانی هستند و الان باید وارد محیط جدی به نام سایت شوند؛ بنابراین این کار بسیار راحت نیست.
  • در نتیجه در بخش جذب دیجیتال مارکتینگ، باید مهارت‌هایی را کسب کند تا بتواند افراد را از رسانه‌های اجتماعی در حدی ذوق‌زده کند که حاضر باشند وارد سایت شوند.
  • سئو. سئو یا Search Engine Optimization یعنی در سایت کاری کنید که وقتی کسی کلیدواژه‌های موردنظر را در گوگل جستجو کرد، در اولین نتایج جستجو ظاهر شوید. اکنون این موضوع خیلی پیچیده‌ شده و گوگل ده‌ها پارامتر را لحاظ می‌کند تا ببیند سایت شما در اولین نتایج جستجو باشد یا خیر؟
  • مثلا یکی از مهم‌ترین موارد در سئو، سرعت سایت است و اگر سرعت سایت در حد قابل‌قبولی نباشد خیلی سخت می‌توانید جزو اولین نتایج گوگل قرار بگیرید، موضوع دیگر Mobile Friendly بودن سایت است. گوگل با وسواس زیاد با الگوریتم‌هایی که نوشته است، چک می‌کند که سایتتان برای مشاهده بر روی موبایل مناسب است و روی گوشی‌ها به‌خوبی و به‌وضوح دیده می‌شود یا خیر؟ اگر این کار را انجام ندهید امتیاز منفی می‌گیرید و نمی‌توانید در SEO رتبه خیلی بالایی کسب کنید و ده‌ها پارامتر دیگر.

 

2. فعال‌سازی

منظور از فعال‌سازی یا Activation این است که کاری کنیم تا مخاطب یک ابراز تمایل از خود نشان دهد. در واقع این ابراز تمایل را با دادن اطلاعات تماسش در وب‌سایت می‌تواند نشان دهد؛ بنابراین باید کاری کنید تا بازدیدکننده‌هایی که در بخش جذب وارد وب‌سایت شدند قانع شوند و اطلاعات تماس خود را وارد کنند.

یک معیار خوب برای فعال‌سازی،‌ نرخ تبدیل است؛ یعنی از هر 100 نفری که وارد ‌سایت می‌شوند چند نفرشان اطلاعات تماس را وارد می‌کند.

نکته مهم این است که باید ابتدا به افراد محتوا ارائه کنید، بعد از آن‌ها بخواهید که اطلاعات تماس خود را بدهند.

3. پول‌سازی

فرض کنید تعدادی مخاطب دارید که اطلاعات تماس خود را در اختیارتان قرار داده‌اند. باید بتوانید از این افراد درآمد ایجاد کنید؛ یعنی در این قدم است که سعی می‌کنید پیشنهادهای فروش محصولات و خدمات را به این افراد خاص ارائه دهید.

نکته مهم یا تغییر مهمی که در این مورد پیش‌ آمده و مانند قبل نمی‌توانید به‌راحتی با ارسال یک ایمیل، فروش زیادی ایجاد کنید، این است که اکنون باید فهرست اعضای سایت و مخاطبان خود را بخش‌بندی کنید.

بخش‌بندی یک اصطلاح بسیار رایج در بازاریابی است؛ یعنی باتوجه‌به سابقه افراد، ‌فعالیتی که در سایت داشتند و اتفاقاتی که قبلا برایشان پیش ‌آمده، پیام‌های ویژه‌ای برای آن‌ها می‌فرستیم.

بنابراین در پول‌سازی مهم‌ترین تغییری که ایجاد شده، این است که مخاطب‌ها به ایمیل‌ها و پیام‌های خیلی عمومی واکنش نشان نمی‌دهند و لازم است پیام‌های خاصی را به آن‌ها ارسال کنیم تا شخص بداند این پیام یا پیشنهاد خرید دقیقا متناسب با شرایط خود فرد ارسال ‌شده است.

معیار قابل‌سنجش برای پول‌سازی

بهترین معیار قابل‌سنجش برای پول‌سازی «درآمد به‌ازای هر نفر» است؛ یعنی اگر سایتتان هزار عضو دارد و درآمد به‌ازای هر نفر را 1000 تومان تعریف ‌کنید، باید بتوانید با هر عملیات بازاریابی که انجام می‌دهید یک میلیون تومان فروش ایجاد کنید

4. حفظ

در حفظ یا Retention باید بتوانید کسانی که حداقل یک خرید از شما انجام داده‌اند را در سطح رضایت بالایی نگه ‌دارید، به آن‌ها در استفاده از محصول کمک کنید و در نهایت پیشنهادهای دیگری بدهید تا خریدهای دیگری انجام دهند.

 

چهار ایده برای بخش حفظ

1. تجربه لذت‌بخش

اولین ایده این است که سعی کنید در هر فرصت ممکن برای خریداران خودتان یک تجربه لذت‌بخش ایجاد کنید. منظور از تجربه لذت‌بخش بسته‌بندی محصولی که می‌فرستید، پیام‌های خلاقانه‌ای که بعد از خرید برای افراد ارسال می‌کنید و… است.

 

2. بازگرداندن مخاطب

اگر کسی خریدی انجام داد می‌توانید سلسله‌ای از ایمیل‌های خودکار برای او بفرستید تا مجبور شود هفته‌ای یک‌بار به سایت شما برگردد و نکات بیشتری را درباره آن محصول یاد بگیرد و در مورد لوازم جانبی آن محصول اطلاعاتی در اختیارش قرار دهید.

بنابراین لازم است سیستمی طراحی کرده باشید تا صفحاتی از سایت که مربوط به خریداران خاص است را با ایمیل‌های خودکار بعد از خرید که برای آن‌ها ارسال می‌شود، کاری ‌کنید تا سایت و رسانه‌های اجتماعی‌تان را به فراموشی نسپارند و مشتریان خود را حفظ کنید.

 

3. تغذیه مخاطبان

منظور از تغذیه این است که مرتب با Content Marketing یا بازاریابی محتوا، محتواهای کوچک ارزشمندی در اختیار مخاطب قرار دهید تا همیشه سطح رضایت بالایی حفظ شود. این موارد می‌تواند ویدیوهای کوتاهی باشد، پیام مدیرعامل شرکت باشد و حتی می‌تواند اطلاعات جالبی باشد که فکر می‌کنید باعث می‌شود مخاطب احساس کند بعد از خرید هم می‌تواند به شما اعتماد کند و مرتب با محتواهای کوچکی که دریافت می‌کند حس خوبی نسبت به شما داشته باشد.

 

4. سفارشات ناموفق

اگر کسی در وب‌سایت شما یا هر جای دیگر سفارش ناموفقی داشت این سفارش ناموفق را پیگیری کنید و آن‌ها را رها نکنید. اگر کسی اطلاعات خود را وارد کرده است ولی پرداخت آنلاین خود را انجام نداده، شاید بهترین گزینه تماس تلفنی با شخص باشد. به‌جای اتوماسیون‌های ایمیلی می‌توانید مستقیم با فرد تماس بگیرید و بگویید چگونه می‌‌‌‌‌توانیم کمک کنیم. با این کار نه‌تنها فروش بیشتر می‌شود؛ بلکه رضایت این افراد بالاتر می‌رود.



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 بهمن 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کاریاب

12 روش‌ دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی دیجیتال! امروزه اینترنت تقریبا در دسترس همه افراد است اما همچنان تعداد این افراد در حال افزایش می‌باشد. این بدان معناست با پیشرفت تکنولوژی، بقا و پیشرفت کسب‌و‌کارها نیز مستلزم حضور فعال در فضای آنلاین است. بازاریابی همواره برای برقراری ارتباط بین فروشنده و کاربر الزامی است. در حالت کلی بازاریابی به دو شکل آنلاین و سنتی انجام می‌شود ولی بازاریابی‌های سنتی یا آفلاین بدلیل گستردگی استفاده از اینترنت همانند گذشته موثر نیستند.

در حال حاضر مهم‌ترین شیوه ارتباط با مشتری و کاربر دیجیتال مارکتینگ است. در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و ارائه خدمات با استفاده از کانال‌های مختلف مانند اینستاگرام و از طریق دستگاه‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد. حال ممکن است شما به فکر افزایش سهم بازار کسب‌و‌کارتان باشید، رشد سریع بسیاری از کسب‌و‌کارها با روش‌های دیجیتال مارکتینگ امکان‌پذیر است. تا به امروز، تصویر واضحی از دیجیتال مارکتینک به مردم نمایش داده نشده است و یا اکثر مردم اطلاعات اندکی درباره روش‌های دیجیتال مارکتینگ دارند. استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟ ما در این مقاله با معرفی روش‌های دیجیتال مارکتینگ به ضرورت وجود این نوع از بازاریابی می‌پردازیم.  



روش‌های دیجیتال مارکتینگ:

    بهینه‌سازی موتورهای جست‌‌جو (SEO)
    بازاریابی محتوا (Content Marketing)
    بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
    تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)
    بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
    ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
    ویدئو مارکتینگ (Video Marketing)
    بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
    بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
    اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
    روابط عمومی آنلاین (Online PR)
    بازایابی درونگرا (Inbound Marketing)

 
بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو

سئو یا همان بهینه‌سازی موتور‌های جست‌و‌جو یکی از روش‌های مهم و هدفمند در دیجیتال مارکتینگ است. وقتی کسی عبارتی را در گوگل سرچ می‌کند، موتورهای جست‌و‌جو گوگل آن را تشخیص می‌دهند. سئو، انجام مراحلی است که به وبسایت یا محتوای شما کمک می‌کند در صفحه اول گوگل قرار گیرد همچنین میزان دریافتی ترافیک را افزایش می‌دهد. سئو در دیجیتال مارکتینگ یک نوع تبلیغات رایگان است که بطور غیرمستقیم رابطه پایداری بین مشتری و خریدار ایجاد می‌کند. عناصر اصلی سئو در دیجیتال مارکتینگ شامل سئو درون صفحه، سئو فنی و سئو خارج از صفحه است.

    سئو درون صفحه: سئو درون صفحه بر ساخت محتوای باکیفیت در وبسایت شما تمرکز دارد. استفاده از عناوین مناسب، کلمات و عبارات کلیدی از عوامل کسب رتبه بالاتر در گوگل است.
    سئو خارج از صفحه: سئو خارج از صفحه مجموعه‌ای از بهینه‌سازی‌هایی است که روی خود وبسایت انجام می‌شود. برای مثال، کسب بک‌لینک یکی از موارد مهم سئو خارجی و درنهایت پیشرفت در دیجیتال مارکتینگ است.
    سئو فنی: سئو فنی پیچیده تر از نوع‌های دیگر است که روی باطن وبسایت شما اتفاق می‌افتد. ساخت یک وبسایت با سرعت بالاتر نتیجه موفقیت در سئو فنی وبسایت شما است.

 
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ یک استراتژی نو در جهت افزایش رشد ترافیک، جذب و حفظ مشتری است. در بازاریابی محتوا شما باید محتوایی تولید کنید که گزینه مورد علاقه مخاطب است. شما می‌توانید از طریق نوشتن در وبلاگ‌ها، انتشار کتاب‌های الکترونیکی و محتوای صوتی به نیاز مخاطب رسیدگی کنید. بازاریابی محتوا گام موثری است که باعث رشد کسب‌و‌کار شما می‌شود. بنابراین از بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید.

آموزش همه نکات تولید محتوا در اینستاگرام

بازاریابی تولیدمحتوای باکیفیت
بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

کلید دیجیتال مارکتینگ موفق، بازایابی در رسانه‌های اجتماعی است. تعامل با مخاطب در رسانه‌های اجتماعی چیزی فراتر از تصورات ما است که اکثر جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ ‌را پوشش می‌دهد. اگر در پلتفرم اینستاگرام تازه‌کار هستید و یا دارای کسب‌و‌کار نو در این پلتفرم هستید، می‌توانید بطور همزمان در سایر پلتفرم‌ها مانند فیس‌بوک، لینکدین و پینترست فعالیت کنید. هدف این روش در دیجیتال مارکتینگ، اشتراک‌گذاری محتواها و افزایش بازدید در رسانه‌های اجتماعی مختلف است.

 
تبلیغات کلیکی

یکی از رایج‌ترین تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات کلیکی است. شما به‌ازای هر کلیکی که دریافت می‌کنید بایستی هزینه لازم را پراخت کنید. همچنین هنگامی که مخاطب عبارت خاصی را وارد می‌کند، شما از طریق این نوع از تبلیغات صفحه خود را به نمایش می‌گذارید. علاوه بر گوگل در سایر پلتفرم‌ها نیز این نوع تبلیغات پرطرفدار است. در فیس‌بوک کاربران با انتشار پست یا تصاویر با مخاطبان مرتبط با حوزه کسب‌و‌کارشان هزینه پرداخت می‌کنند.

 
بازاریابی وابسته

بازایابی وابسته نوعی از روش نوین در دیجیتال مارکتینگ است که اجازه همکاری با سایر شرکت‌ها و پلتفرم‌های پرطرفدار را می‌دهد. درواقع بازایابی وابسته محولات دیگران را تبلیغ می‌کند و با هر بار فروش مقداری پورسانت دریافت می‌کند. این روش دیجیتال مارکتینگ، یک تاکنیک هوشمند برای افزایش درآمد است. از کانال‌های بازاریابی وابسته می‌توان به YouTube Partner Program اشاره کرد.

ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ

بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای جدید از بازاریابی ایمیل در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. استفاده از این روش در دیجیتال مارکتینگ تقریبا قدیمی است اما با این حال یک روش سریع و مستقیم برای ارتباط با مخاطب است. توصیه می‌شود در ایمیل مارکتینگ از جملات کوتاه، روانشناسی رنگ‌ها و ایمیل‌های شخصی‌سازی شده استفاده کنید. همچنین بهتر است فرستادن ایمیل‌های خوش‌آمدگویی را نیز در بازایابی ایمیل قرار دهید.

هدف استفاده از ایمیل مارکتینگ افزایش تولید و فروش، حفظ مشتریان قدیمی، ترغیب کردن مشتری به خرید و تعامل با مخاطبان است. به نظر می‌رسد اگر این روش مقرون به‌صرفه درست انجام گیرد باعث موفقیت چشم‌گیر کسب‌و‌کارها می‌شود.

 
ویدئو مارکتینگ

بازایابی ویدئویی یکی از ارکان دیجیتال مارکتینگ است. کسب‌و‌کارها از ویدئوها در تبلیغات و معرفی محصولات استفاده می‌کنند. همچنین اگر شما دارای یک صفحه آموزشی هستید می‌توانید از ویدئوها درجهت افزایش بازدهی عملکرد خود بکار ببرید. به زبان ساده این روش باعث تحول ارتباط بین مشتری و سازنده محتوا می‌شود. ویدئو مارکتینگ حتی باعث بهبود سئو نیز می‌شود.

آمار نشان می‌دهد در پلتفرم پینترست، مردم در هر روز یک میلیارد ویدئو می‌بینند. حال بنظر شما نادیده گرفتن این روش از دیجیتال مارکتینگ آسیب جدی به کسب‌و‌کار شما نمی‌زند؟ همچنین جالب است بدانید مخاطبان تمایل بیشتری برای اشتراک‌گذاری ویدئوها نسبت تصاویر دارند.

 
بازاریابی پیامکی

بازایابی پیامکی همانند ایمیل مارکتینگ است اما در شرایط اضطراری کاربرد بیشتری دارد. هزینه استفاده از این روش در دیجیتال مارکتینگ بسیار اندک است بنابراین اگر دارای یک کسب‌و‌کار کوچک هستید، بازاریابی پیامکی انتخاب مناسبی برای شما می‌باشد.

بازاریابی پیامکی سریع‌تر از سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. مزیت دیگر بازاریابی پیامکی نسب به ایمیل مارکتینگ در تعداد کاراکترهای متن است. لازم نیست همانند ایمیل از متن‌های طولانی برای ارسال پیام استفاده کنید. به همین دلیل متون بازاریابی اکثرا باز می‌شوند و میزان پاسخگویی بالایی نیز دارند.

 
بازاریابی موبایلی

اخیرا اعلام شده، ارتباط کاربران فضای مجازی با موبایل نسبت به سایر دستگاه‌ها بهتر بوده است. موبایل مارکتینگ یعنی بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ بر اساس دستگاه موبایل تعریف شود. سعی کنید در بازاریابی موبایلی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را ایجاد کنید. برای مثال از ایمیل شخصی‌سازی شده، بازاریابی پیامکی و محتوای سازگار با موبایل استفاده کنید. اگر کسب‌و‌کارشما دارای بازاریابی موبایلی باشد، شک نکنید میزان بازدید از وبسایت شما افزایش خواهد یافت. علاوه بر موارد فوق در بازاریابی موبایلی دسترسی به مخاطب در هر زمان به راحتی امکان‌پذیر است.

 
اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ، زیربنای تمام فعالیت‌های شما است. درواقع شما می‌توانید تنظیماتی را تعیین کنید تا کاربازاریابی سریع‌تر و بهتر انجام شود و خطای انسانی نیز کاهش یابد.

خبرنامه‌های ایمیل مثالی از اتوماسیون بازاریابی است. در این روش هدفمند، ایمیل‌های موردنظر بصورت خودکار به افراد ارسال می‌شود. خبرنامه‌های ایمیل شما تنها برای افرادی ارسال می‌شود که علاقه‌مند به دیدن این پیام هستند. درنتیجه این نوع روش دیجیتال مارکتینگ منجر به افزایش مشتریان وفادار می‌شود. همچنین با کمک اتوماسیون بازاریابی مدیریت پیام‌ها، کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌ریزی هزینه کمتری دارد.

 
روابط عمومی آنلاین

بدون شک در دنیای امروزی دیجیتال مارکتینگ شرکت‌ها و مشاغل با روابط عمومی آنلاین بسیار موفق عمل می‌کنند. روابط عمومی آنلاین روشی نوین در ایجاد تبلیغ غیرمستقیم برند کسب‌و‌کار شما است. برای داشتن یک روابط عمومی آنلاین خوب ارتباط با خبرنگاران و افراد مشهور در حوزه کسب‌و‌کارتان را فراموش نکنید. درواقع از این طریق فرصتی عالی برای ارائه خدمات و محصولات کسب‌و‌کارتان فراهم می‌شود. همچنین می‌توانید با ایجاد ارتباط کلامی آنلاین با روابط عمومی حس ارزشمند بودن را در مخاطب ایجاد کنید.

 بهتر است این تکنیک دیجیتال مارکتینگ درکنار سایر روش‌ها استفاده شود تا اثربخشی برند شما در ذهن مخاطب افزایش یابد.

 
بازایابی درونگرا

بازایابی درونگرا باعث ایجاد ارتباط اولیه مخاطب با کسب‌و‌کار شما می‌شود. حال چه عواملی در بازایابی درونگرا موثر هستند؟

دربازاریابی درونگرا، سه عامل جذب، تعامل و احساس رضایت نقش دارند. ابتدا شما باید با ارائه محتوای ارزشمند و جذاب مانند اطلاعات مرتبط با شروع یک کسب‌و‌کار و یا اطلاعاتی در ارتباط با حل یک چالش، توجه مخاطب را جلب کنید. برای مثال شما در بازاریابی درونگرا می‌توانید از وبلاگ نویسی بجای تبلیغات پاپ‌آی استفاده کنید. همچنین سئو نیز می‌تواند در جذب مخاطب نقش موثری ایفا کند. پس از جذب مشتری بایستی تعامل شکل گیرد. با توجه به نیاز کسب‌و‌کارتان از ابزارهای مختلف برای تعامل بهره بگیرید. شما می‌توانید با ایجاد چت زنده و یا وبینارهای مختلف مخاطب را درگیر کنید. اگر فروشگاه اینترنتی بزرگی را مدیریت می‌کنید، عامل سوم نقش کلیدی در بازاریابی درونگرا سیستم شما دارد. درواقع شما باید برای افزایش احساس رضایت در مشتری‌ها پس از خرید، راه‌های پشتیبانی را افزایش دهید.

 
مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ در فضای کسب‌و‌کار امروزی توجه زیادی را کسب کرده است. بطور کلی مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

    ساخت یک وبسایت در دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد برند خود را در بازار جهانی گسترش دهید.
    در دیجیتال مارکتینگ وفاداری و اعتماد مشتری‌ها افزایش می‌یابد.
    دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی مقرون به صرفه است.
    نتایج و تجزیه‌و‌تحلیل‌ها در دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه‌گیری است.
    بازاریابی شخصی‌سازی شده در دیجیتال مارکتینگ به راحتی انجام می‌گیرد.


 
سخن آخر برای یک دیجیتال مارکتینگ موفق

تحقیقات مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد در سه سال گذشته حداقل 5 درصد به میزان استفاده افراد بزرگسال از فضای آنلاین و مجازی افزوده شده است. در حال حاضر بسیاری از مشتری‌ها برای خرید از فضای آنلاین استفاده می‌کنند. قطعا در آینده نیز بسیاری از کسب‌و‌کارهای سنتی بدلیل دیجیتال مارکتینگ از بین می‌روند. بنابراین شما با استفاده از دیجیتال مارکتینگ مسیری نجات‌بخش برای کسب‌و‌کارتان تعریف می‌کنید. هر چه سریع‌تر وارد دیجیتال مارکتینگ شوید، پایه‌های کسب‌و‌کارتان محکم‌تر می‌شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 بهمن 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کاریاب

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

در این مقاله سعی می شود شما را با مفهوم کاربردی دیجیتال مارکتینگ و تکنیک های متنوع آن آشنا سازد.

اگر بخواهیم از ابتدا شروع کنیم باید گفت که در دنیایی که روز به روز به سمت مجازی شدن پیش می رود، هر کسب و کاری ( اعم از سنتی و غیر سنتی ) لازم است حضور فعالی در فضای مجازی داشته و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ مناسب را تدوین کند.

همانطور که می بینیم بر هیچ کس پوشیده نیست که تمایل مردم ایران به بازاریابی دیجیتال در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است.

البته این امر فقط مختص ایرانی ها نیست بلکه در کل دنیا نیز Digital marketing به عنوان یکی از روش های پرطرفدار که استفاده از اصول و راه کارهای آن می تواند باعث رشد کسب و کارها شود، مطرح است.

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی چطور شکل گرفت؟


اصطلاح بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تا به همین الان به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار گرفته است.
اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سال های اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران و همچنین استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان امروزه دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.

تعریف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را به نسبت سایر تعریف ها منطقی تر و بهتر در نظر گرفت.

به طور خیلی خلاصه دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود.

در کل هر کاری که شما در اینترنت و فضای مجازی برای تبلیغ، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان انجام بدهید، درگیر بازاریابی دیجیتال شده‌اید.

این یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بود.

در واقع دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال


در این بخش تمامی عناصر و بخش‌های مهم بازاریابی دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) برای شما به صورت مختصر و مفید عنوان شده است ، که دراین مقاله و مقالات بعدی به طور مفصل به تعریف و کارایی همه این عنوان ها می پردازیم.

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

  •   بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)
  •   بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
  •   بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  •   بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  •   استراتژی محتوا (Content Strategy)
  •   تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  •   اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  •   تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  •   ایمیل مارکتینگ
  •   بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (تبلیغات موبایلی)
  •   بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  •   تولید محتوا
  •   بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

گاها مشاهده می کنیم که در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) نیز اشاره می‌شود.

اما با توجه به اینکه این دو عنوان می‌توانند سایر گزینه‌ها را هم پوشش دهند در فهرست بالا قرار داده نشده اند.

سوال اینجاست که چرا دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ؟


حتما از تعداد افرادی که از موبایل های خود برای انجام کارهای روزمره شان استفاده می کنند خبر دارید.
امروزه هر نفر از اعضای یک خانواده حتما مجهز به یک گوشی تلفن همراه هوشمند هستند.
با گسترش شبکه های اجتماعی و میزان محبوبیت آن ها در کشور ما هم استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کشور ما چندین برابر شد.

این به چه معناست ؟

حتما مستحضر هستید که هر کجا که سیل عظیمی از افراد وجود دارند مسلما بهترین جا برای تبلیغات است.

به مانند هلوی در گلو  دیجیتال مارکتینگ هم یعنی همین هلوی خوشمزه.

یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای بازاریابی هر نوع محصول یا خدماتی.

سوال تکمیلی

کمی در مورد جواب این سوال که تفاوت خریدهای امروزی با خریدهای 10 سال پیش چه فرقی دارند ، فکر کنید.

تفاوت اساسی که در رفتار خرید مشتریان ایجاد شده است این است که امروزه مشتریان قبل از اینکه خریدی انجام بدهند ، به دنبال اطلاعات هستند.

معنی مشتریان دنبال اطلاعات هستند ، چیست؟

در سال‌های گذشته ، رقابت بازار نسبت به الان خیلی کمتر بوده ، یعنی یک محصول را یک یا نهایتا دو شرکت تولید می‌کردند.

این در مورد خدمات هم صدق می‌کند.

به همین دلیل مشتریان گزینه‌های زیادی نداشتند و ناچار به خرید بودند.

ولی الان ممکن است یک محصول یا یک سری خدمات را بیش از 10 مجموعه ارائه بدهند! به همین دلیل است که مشتریان قبل از اینکه خریدی انجام بدهند ، تحقیق می‌کنند و اطلاعات به دست آورده را از چند نظر مقایسه می‌کنند:

مثلا قیمت کدام مناسب‌تر است ، خدمات پس از فروش کدام مجموعه بهتر است و و و …

و دقیقا همینجاست که دیجیتال مارکتینگ معنای خود را پیدا می کند.

ابزارها و تکنیک‌هایی که دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد می‌دهد این توانایی را به شما می‌دهد که با استفاده از پلتفرم‌های مختلف (مثل شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات در گوگل و …) هم تبلیغات کنید و هم اطلاعات زیادی به مشتریان بدهید تا به شما اعتماد کنند.

پس در ذیل جمع بندی جمله “چرا دیجیتال مارکتینگ؟” را متوجه میشوید.

  1. دیجیتال مارکتنیگ ، شرایط برابر برای بازاریابی آنلاین فراهم می‏ کند.
  2. دیجیتال مارکتنیگ مقرون به صرفه‏ تر از بازاریابی سنتی است.
  3. دیجیتال مارکتنیگ قابلیت بالاتری برای تبدیل کاربر به مشتری وفادار دارد.
  4. دیجیتال مارکتینگ منجر به درآمد بیشتر می شود.
  5. دیجیتال مارکتینگ موجب تسهیل تعامل با مخاطبان هدف می شود.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ همانطور که مطرح شد برای هدفمند بودن تاکید دارد.

اگر شاخصه‌ هدفمندی در تبلیغات وجود نداشت ، همچنان باید شاهد تبلیغات گسترده بی‌هدف می‌بودیم.

در بازاریابی digital تعاریف بسیاری مطرح شده که همگی سعی می‌کنند تا شما بهتر بازار هدف و مخاطبین هدف خود را پیدا کرده و هوشمندانه آن ها را نسبت به کسب و کار خود آگاه کنید.

به همین منظور چشم‌بسته نمی‌توان وارد این حوضه شد و تنها با هزینه کردن در شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ ، به موفقیت رسید.

تعیین سیاسیت‌های کاری و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت هر کسب و کار مقدمه‌ای برای تعیین یک استراتژی دیجیتال است.

شناسایی ویژگی‌ها و خدمات کسب و کار ، شناخت و آنالیز بازار و رقبا ، تعیین اهداف در بازه‌های زمانی مشخص ، بررسی روش ورود به فضای رقابت ، رقابت کردن و… نمونه‌هایی از طرح‌هایی هستند که پیش از ورود به حوضه دیجیتال مارکتینگ باید توسط یک کسب و کار لیست شوند.

و تازه بعد از این مورد است که نوبت به اجرای آن می‌رسد.

هر کاری اصولی دارد و دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست ، پس شما در ابتدا باید با «اصول دیجیتال مارکتینگ» آشنا شوید.

سه کلید مهم برای دستیابی به موفقیت در دیجیتال مارکتینگ

1. ارتباط با مشتریان را در انواع مختلفی از کانال ها مدیریت نمایید.

خودتان را به تعداد خاصی از کانال های دیجیتال محدود نکنید و همواره سعی کنید از مزایا و قابلیت های کانال های گوناگون استفاده نمایید.

همانطور که پیشتر گفته شد مصرف کنندگان از کانال های متعددی استفاده می کنند و هر کدام از کانال ها امتیازات ویژه ای دارند.

2. با مشتریان به صورت پویا تعامل داشته باشید.

یکی از مهم ترین فواید دیجیتال مارکتینگ کمک به بهبود ارتباطات موثر با مشتریان است.

در ارتباط با مشتریان همیشه پیش قدم باشید و سعی کنید با درک درستی از تمایلات و خواسته های شان ، با پیشنهاد های به موقع آن ها را غافلگیر کنید.

3. ارزش های پنهان در دل داده های عظیم را استخراج کنید.

شاید بتوان گفت مهم ترین بخش دیجیتال مارکتینگ مربوط به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده می باشد.

در حقیقت همین بخش ، تفاوت اصلی بازاریابی دیجیتال با روش های سنتی محسوب می شود.

از تحلیل درست داده های عظیم برای اتخاذ تصمیم های بهتر استفاده کنید.

همچنین با پی بردن به ارزش نهفته در اطلاعات به دست آمده ، سرعت تصمیم گیری خود را نیز بهبود ببخشید.

کانال‌های ارتباطی پرطرفدار

شبکه‌های اجتماعی ، اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایل بالاترین جایگاه را دارند.

هم‌­اکنون باید بر کانال‌های ارتباطی آینده سرمایه‌گذاری کنید تا از این روند عقب نمانید.

شاید نتوان برای بازاریابی سنتی تاریخ انقضا تعیین کرد.

درست است که بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه‌ها همچنان اثربخش هستند ، اما بی تردید ویدئویی ۱۵ ثانیه‌ای پیش از تماشای یک قسمت از سریال محبوب‌تان در سینمای خانگی به­‌ویژه در این روزهای دودگرفته و خانه‌نشینی خیلی بیشتر دیده می‌شود.

در دنیای امروز که مشتریان غرق در دنیای دیجیتال هستند ، بی‌شک بدون توجه به روش های نوین بازاریابی بخش مهمی از بازار را از دست خواهید داد.

پس بدین منظور شما باید علاوه بر تسلط کامل به ابزارها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به مواردی از قبیل نکات ذیل هم اشراف داشته باشید:

  • باید با ابزارهای گرافیکی آشنایی داشته باشد.
  • با برنامه نویسی آشنا باشید.
  • بعنوان یک دیجیتال مارکتر “همیشه به روز باشید”.
  • به دنبال یادگیری بیشتر باشید.
  • در استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتال مارکتینگ مهارت پیدا کنید.
  • و ….

نمونه ایی کوچک از تولید درآمد در بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

با توجه به اهداف و استراتژی بازاریابی سازمان ، بازاریابان می توانند به وسیله کانال های رایگان و پرداختی در دسترس خود از یک کمپین بزرگتر حمایت کنند.
به عنوان مثال تولید کننده محتوا می تواند یک سری پست برای وبلاگ تهیه کند و برای کتاب الکترونیکی جدیدی که شرکت به تازگی منتشر کرده است ، مشتری ایجاد کند و سپس مدیر شبکه های اجتماعی شرکت می تواند این پست ها را از طریق تبلیغ پولی یا انتشار در اکانت های شبکه های اجتماعی خود شرکت تبلیغ کند ، در نهایت بازاریابان ایمیلی می توانند کمپین ایمیلی برای کسانی که اطلاعات بیشتر در مورد کتاب الکترونیکی را از سایت دانلود کرده اند راه بیاندازند.
این یک مثال ساده بود.
کلی ایده دیگر هم هست که ناب هستند و منتظرند شما روی آن ها کار کنید.



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 بهمن 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کاریاب

آموزش انتخاب رشته دیجیتال مارکتینگ

رشته دیجیتال مارکتینگ در برخی کشورهای خارجی از بازار کار خوبی برخوردار است. بد نیست بدانید که این رشته در ایران چندان شناخته شده نیست.

رشته دیجیتال مارکتینگ؛مقدمه

رشته دیجیتال مارکتینگ چه مواردی را شامل می شود؟ ارتباط رشته دیجیتال مارکتینگ با سئو چیست؟ سفارش تولید محتوا چه تاثیری بر دیجیتال مارکتینگ دارد؟ با این حال امروزه آشنایی با مقوله بازاریابی دیجیتال برای موفقیت در همه کسب و کارها ضروری و لازم است. حتماً می دانید که بازاریابی دیجیتال در ایران از کسب و کارهای جدید به شمار می رود. به همین خاطر شاید برخی افراد هنوز اطلاعات کافی در این مورد را ندارند. یکی از سوالات رایج در میان اغلب افراد این است که آیا رشته دیجیتال مارکتینگ در ایران وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در ایران رشته ای با عنوان دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد. اکنون این پرسش مطرح می شود که چگونه می توان در مورد مباحث بازاریابی دیجیتال اطلاعات کسب کرد؟ برای آشنایی بیشتر با نحوه تولید محتوا و حوزه دیجیتال مارکتینگ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.      

برای دیجیتال مارکتر شدن چه رشته ای را بخوانیم؟

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، در دانشگاه های کشور رشته دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد. با این حال دوره های مختلفی برای آموزش دیجیتال مارکتینگ هستند که برای شرکت در آنها با محدودیت خاصی مواجه نیستید. دیجیتال مارکترها افرادی هستند که همه چیز را در مورد تاریخچه دیجیتال مارکتینگ و راه های موفقیت در آن را می دانند. رشته های مدیریت و بازاریابی، برنامه نویسی و مهندسی صنایع از جمله رشته های دانشگاهی هستند که از طریق آنها می توان وارد حوزه بازاریابی دیجیتال شد. بد نیست بدانید که برای دیجیتال مارکتر شدن لزوماً نباید تحصیلات مرتبط با رشته دیجیتال مارکتینگ داشت. در واقع هر شخص با هر رشته تحصیلی می تواند در زمینه بازایابی دیجیتال فعالیت کند.  

وضعیت رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه

پیش از هر چیز باید بدانید که استخدام غیر حضوری در حوزه دیجیتال مارکتینگ هیچ ربطی به تحصیلات شما در این رشته ندارد. به طور کلی دانشگاه دیدگاه متفاوتی نسبت به حوزه های علمی و تخصصی دارد. به عبارتی دیگر، آموزش ابزارها چیزی نیست که دانشگاه به آن بپردازد. تحصیل در دانشگاه فقط زیربنای فکری افراد را در زمینه های مختلف تقویت می کند. ناگفته نماند که این موضوع در مورد تمامی رشته های دانشگاهی صدق می کند. مطالعه مقالات معتبر درباره رشته دیجیتال مارکتینگ و شرکت در دوره های آموزشی می تواند اطلاعات شما در این زمینه را بالا ببرد. در حقیقت گذراندن این دوره ها و یا داشتن مدرک دانشگاهی در موفقیت شما هیچ تاثیری ندارد.   

مرتبط ترین رشته با دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اکنون که رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه ها وجود ندارد و عملاً نمی توان در این رشته تحصیلات دانشگاهی داشت، چه باید کرد؟ رشته های دانشگاهی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ چیست؟ نه تنها در ایران، بلکه در اغلب دانشگاه های جهان رشته ای به نام دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد. عنوان گرایش های برخی رشته ها با نام رشته دیجیتال مارکتینگ شناخته می شود. رشته های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی آنلاین و بازاریابی اینترنتی از دیگر نام های رشته دیجیتال مارکتینگ محسوب می شوند. شایان ذکر است که این موارد از گرایش های مقطع ارشد رشته های مدیریت محسوب می شوند.  

با تحصیل در چه رشته هایی می توان وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شد؟

برخی افراد گمان می کنند که برای ورود به حوزه و بازار کار دیجیتال مارکتینگ حتماً باید در رشته خاصی تحصیل کرد که این باور اصلاً صحیح نیست. داشتن تحصیلات در برخی رشته ها به فهم بهتر و پیشرفت در حوزه بازاریابی دیجیتال کمک می کند. با این حال نداشتن تحصیلات دانشگاهی در برخی رشته های خاص هیچ محدودیتی برای ورود به این حوزه ایجاد نمی کند. در کنار آموزش و کسب مهارت بازاریابی دیجیتال آشنایی با ابزارها، یادگیری تکنیک های خاص، آگاهی از اصول مدیریتی و بازاریابی پیشرفته برای موفقیت در این بازار کار اهمیت زیادی دارد. به طور خلاصه دیجیتال مارکتینگ

تنها یک شغل نیست؛ بلکه مجموعه گسترده ای از مشاغل است که تخصص های زیادی را شامل می شود. به دلیل تنوع شغلی بسیار در این حوزه، برخی افراد با تحصیلات کاملاً غیر مرتبط نیز وارد این بازار کار می شوند و پیشرفت می کنند.  

  بررسی رویکردهای آموزشی دیجیتال مارکتینگ

همانطور که می دانید رشته دیجیتال مارکتینگ زیرشاخه های متعددی دارد و برای ورود به هر کدام از این زیرشاخه ها، تخصص و دانش خاصی لازم است. در کل می توان گفت که آموزش و ورود به بازار کار چند رویکرد اساسی دارد که عبارتند از:

• گفته می شود که دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه رشته ای مستقل نیست، بلکه زیرشاخه یا گرایشی از رشته های مدیریت بازاریابی می باشد. بنابراین بازاریابی دیجیتال صرفاً زیرمجموعه ای از مارکتینگ محسوب می شود. 

• از آنجایی که مباحث دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده هستند، برخی دانشگاه ها به جای گنجاندن این درس ها در سرفصل های دیگر رشته ها دوره های آموزشی برگزار می کنند. چنین دوره هایی در قالب آموزش های مهارتی برگزار می شوند و دروس مربوطه را به علاقه مندان آموزش می دهند.  

• از دیگر رویکردهای آموزشی دیجیتال مارکتینگ می توان به تحصیلات تکمیلی اشاره نمود. افرادی که پس از اتمام مقطع کارشناسی علاقمند به کسب اطلاعات در این زمینه هستند، می توانند در چنین دوره هایی شرکت کنند. MA in Digital Marketing، MBA با گرایش Digital Marketing و MSc in Digital Marketing از دوره های رایج در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بالاتر از مقطع کارشناسی محسوب می شوند.  

رشته دیجیتال مارکتینگ؛جمع بندی مطالب

گرچه در حال حاضر رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه های کشور به صورت مجزا وجود ندارد، اما احتمال دارد‍ در آینده دیجیتال مارکتینگ به یک رشته دانشگاهی تبدیل شود. ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ به دانش و مهارت نیاز دارد و برای وارد شدن به این حوزه باید دانش خود را همواره به روز نگه دارید. برای پیشرفت در کسب و کار خود لازم است با زیرشاخه های مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. در واقع داشتن تخصص دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند به یک دیجیتال مارکتر موفق تبدیل شوید و از این طریق کسب درآمد کنید. گسترش دیجیتال مارکتینگ در اغلب مشاغل نیز در پیشرفت آن بی تاثیر نیست. به بیانی ساده تر، همه افراد امکان تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ را ندارند، اما در حوزه کاری خود به آن نیاز دارند. همین موضوع سبب شده است تا افراد زیادی با تحصیلات غیر مرتبط وارد این بازار کار شوند.       

 

سوالات متداول

  • برای کسب موفقیت در رشته دیجیتال مارکتینگ چه مهارت هایی را باید آموخت؟

    در کنار دانش کلی دیجیتال مارکتینگ، داشتن مهارت هایی همچون خلاقیت، روابط عمومی بالا، توانایی تحلیل داده ها و آشنایی با نیازهای مشتریان برای ورود به بازار کار این رشته اهمیت زیادی دارد. ناگفته نماند که موفقیت شما در این زمینه مستلزم آشنایی با ابزارها و پلتفرم های مهم بازاریابی دیجیتال نیز می باشد.

  • برای کسب درآمد از طریق دیجیتال مارکتینگ چه راه هایی وجود دارد؟

    یکی از ساده ترین راه ها برای کسب درآمد از طریق دیجیتال مارکتینگ مشاوره بازاریابی است. شما می توانید با داشتن اطلاعات کافی در زمینه بازاریابی دیجیتال به کاربران مشاوره دهید. شایان ذکر است حقوق مشاوره بازاریابی در ایران با دیگر کشورها یکسان نیست.

  • آیا تنها تحصیل در رشته دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به موفقیت کافیست؟

    خیر، از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ مدام در حال پیشرفت و گسترش است باید دانش خود را در این زمینه به روز نگه داشت. استفاده از تکنیک ها و ترفندهای جدید بازاریابی برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه کاری لازم است.



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 بهمن 1403 | نظرات ()